Verkkokaupan mahdollisuudet ja haasteet ovat kasvaneet käsikädessä vuodesta toiseen. Samalla kun verkkokaupankäynti kasvaa kokonaisuutena, myös kilpailun määrä on kasvanut. Nykyään verkkokaupan menestys on kaikkea muuta kuin itsestäänselvää, ja kilpailun jalkoihin on helppo jäädä.
Verkkokauppa tarvitsee kasvua ja kehitystä, hakukoneoptimoinnin (SEO) ollessa yksi tehokkaimmista ja tärkeimmistä markkinointikanavista. Olemme toteuttaneet verkkokauppoja vuosien ajan, sekä tutuksi on myös tullut verkkokaupan hakukoneoptimointi: hakukoneesta löytyy kohdennetut asiakkaat, jotka tulevat kauppaan omatoimisesti.
Kerromme tässä artikkelissa omakohtaisten kokemusten kautta, miksi verkkokaupan hakukoneoptimointi on niin merkittävää, ja kuinka se kannattaa aloittaa.
SEO on ratkaisevan tärkeää verkkokaupan orgaanisen kasvun kannalta
Nykyään käytännössä kaikilla suomalaisilla on netti taskussaan ja työpöydällään. Kaikki tieto haetaan netistä, ja suomalaisten suosikki on edelleen Googlen hakukone. Koska nettiä käytetään enemmän kuin koskaan ennen, myös hakukonetta käytetään entistä enemmän. Tästä syystä verkkokaupan hakukoneoptimointi on merkityksellistä.
Verkkokauppa tarvitsee vierailijoita, jotta se voi myydä. Lisäksi vierailijoiden tulisi olla mahdollisimman laadukkaita, jotta kauppaa syntyy. Hakukoneoptimointi tarjoaa ratkaisun tähän: jokainen vierailija on kohdennettu ja kiinnostunut aiheesta, etsien aiheesta tietoa omatoimisesti.
Sen lisäksi että hakukoneesta tulee laadukkaita vierailijoita, myös jatkuvuus on huomionarvoinen asia hakukoneoptimoinnissa. Kerran hankittu hyvä hakukonenäkyvyys kantaa parhaillaan vuosia, ja tehty työ toimii aina perustana myöhemmin tehtävälle optimoinnille.
Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin hyödyt lyhyesti
Lyhyesti sanottuna verkkokaupan hakukoneoptimointi on hyödyllistä erityisesti kahdesta syystä: vierailijat ovat laadukkaita sekä hakukonenäkyvyys kestää parhaillaan vuosia. Kokemus on osoittanut, että hakukoneesta löytyy kohdennetut, aktiiviset ja aiheesta kiinnostuneet vierailijat, joille myyminen on helpompaa kuin satunnaiselle vastaantulijalle. Tämän hienouden lisäksi hakukoneoptimointi tuo pitkäjänteistä jatkuvuutta markkinointiin parhaassa kanavassa. Enemmän liikennettä ja vieläpä laadukasta liikennettä on erityisen hyödyllistä markkinointia verkkokaupalle.
Miten verkkokaupan optimointi tehdään käytännössä?
Verkkokaupan hakukoneoptimointi on monimuotoinen kokonaisuus, joka voi olla ummikolle haastava ymmärtää. Lisäksi jokaisella hakukoneoptimoinnin ammattilaisella on enemmän tai vähemmän ymmärrystä aiheesta, joka tekee hakukoneoptimoinnin aloittamisesta haastavampaa. Lisäksi hakukoneoptimoinnin maailma muuttuu jatkuvasti, ja esimerkiksi hakukonejätti Google muuttaa koko ajan käytäntöjään.
Lyhyesti sanottuna verkkokaupan hakukoneoptimointi on erinäisiä parannustoimenpiteitä kauppaan, jotka tuottavat parempia tuloksia hakukoneen listauksissa halutuilla hakusanoilla. Nykypäivänä sisältö on ensisijainen parannuskohde verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa, jolla voidaan tehdä merkittävä muutos hakukonenäkyvyyteen.
SEO-auditointi ja mahdollisuuksien kartoitus
Ennen verkkokaupan hakukoneoptimoinnin aloittamista täytyy ymmärtää lähtötilanne. Tähän tulee avuksi SEO-auditointi, joka tehdään hakukoneoptimoinnin ohjelman avulla. SEO-auditointi kertoo tarkasti, kuinka verkkokauppa löytyy Googlesta ja millä hausanoilla.
SEO-kartoituksen yhteydessä katsotaan myös kilpailijoiden näkyvyyttä sekä tehdään tutkimus hakusanoista. Kilpailijoiden tarkastelun avulla saadaan käsitystä siitä, mikä on yleinen taso ja millainen kokonaisuus pärjää hyvin Googlessa. Hakusanatutkimuksella selvitetään lisäksi, löytyykö verkkokaupalle lisää sopivia hakusanoja, joilla ei vielä ole näkyvyyttä.
Kunnollinen SEO-auditointi kertoo selvästi, missä ollaan nyt verkkokaupan orgaanisen hakukonenäkyvyyden suhteen, sekä millaiset mahdollisuudet hakukoneissa on hyödyntämättä.
Verkkokaupan rakenne ja navigointi kuntoon
Toisinaan näkee verkkokauppoja, joiden sivurakenne ja navigointi on puutteellinen. Esimerkiksi etusivun tulisi sisältää linkit tärkeimpiin sisältöihin verkkokaupassa. Lisäksi sivuston navigointi tulee olla helppoa ja sujuvaa, eikä tuoteosastot ja muut sisällöt saa olla piilossa niin, että niihin on vaikea löytää. Tällöin myös hakukoneet olettavat sivujen olevan vähemmän merkityksellisiä, eivätkä ne sijoitu hyvin hakukoneen luontaisissa tuloksissa. Tämä on tärkeää jo ensisijaisesti verkkokaupan käyttäjäkokemuksen suhteen.
Optimoi tuoteosastojen sivut
Verkkokaupan tuoteosastot ovat yleensä sivuja, jotka listautuvat hakukoneissa tärkeillä hakusanoilla. Ensinnäkin tuoteosastojen sivut tulee nimetä oikeaoppisesti, jotta ne täsmäävät sopiviin hakusanoihin. Lisäksi tuoteosaston sivulla tulisi olla esittelyteksti, joka kertoo sen tuoteosaston tuotteista oleellisia asioita.
Esimerkkinä mainittakoon jokunen vuosi sitten hakukoneoptimoimamme teeverkkokauppa, jonka parantaminen alkoi tuoteosatojen remontilla. Tässä verkkokaupassa tuoteosastot oli nimetty epäloogisesti, eikä esimerkiksi tärkeät hakusanat kuten ”vihreä tee” tai ”musta tee” ollut tuoteosastoissa lainkaan. Näin ollen näillä hakusanoilla ei myöskään ollut näkyvyyttä Googlessa lainkaan.
Yksi verkkokaupan hakukoneoptimoinnin tehtävistä oli nimetä ja järjestellä tuoteosastot uudelleen. Tämän jälkeen kirjoitimme esittelytekstit tärkeimmille tuoteosastoille, ja jonkin ajan kuluttua verkkokauppa alkoi sijoittumaan hyvin esimerkiksi aiemmin mainituilla sille tärkeillä hakusanoilla.
Tuotesivujen optimointi
Yksittäisen tuotteen sivu tärpää hakukoneessa yleensä kyseisen tuotteen nimeä vastaaviin hakuihin. Tuotesivun optimointiin kuuluu asianmukainen nimi tuotesivulle sekä kunnolliset esittelytekstit. Tuotteiden esittelytekstien tulee olla luontaista ja laadukasta tekstiä, kirjoitettuna asiakkaalle. Samalla tulee kuitenkin huomioida hakusanat, ja huolehtia että ne on sisältötekstissä mukana luontaisella tavalla. Lisäksi tuotekuvat tulee optimoida, eli nimetä oikeaoppisesti paremman hakukonenäkyvyyden nimissä.
Kuvien optimointi
Tuotekuva on yksi lisämahdollisuus näkyä hakukoneiden kuvahaussa, jos se on vain optimoitu. Tuotekuvan optimointi on melko yksinkertaista. Kuva tulisi nimetä asianmukaisesti ennen verkkokauppaan siirtämistä. Lisäksi sille voidaan antaa otsikko sekä vaihtoehtoinen teksti verkkokaupan hallinnassa. Näistä on apua siinä, että hakukone ymmärtää paremmin kuvan sisältöä ja merkitystä.
Luo sisäiset linkitykset sivuille
Sivuston navigointi on yksi oleellinen asia, joka vaikuttaa myös verkkokaupan hakukoneoptimointiin. Esimerkiksi Google kertoo määrittävänsä sisällön suhteellisen merkityksen niiden linkitysten kautta. Lisäksi sisältötekstiin upotetut sisäiset linkit ovat indikaattoreita siitä, millä hakusanalla linkin takaa löytyvä sivu tulisi löytyä hakukoneesta.
Sisäisten linkkien merkitys verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa voi olla yllättävän suuri, ja pelkillä linkitysten lisäämisillä voidaan saada uutta potkua hakukonenäkyvyyteen.
Meta-otsikoiden ja -kuvausten optimointi
Metateksti on se lyhyt esittely, joka näkyy hakukoneen listaussivulla. Jos metatekstiä ei ole erikseen määritetty, hakukoneet poimivat sisällöstä sopivaksi katsomansa tekstinpätkän. Tällöin metatekstit hakukoneen listauksessa ei välttämättä ole parhaimmat mahdolliset.
Metatekstien, sekä otsikon että kuvauksen, tulisi sisältää kyseisen sivun merkittävimmät hakusanat. Tehokas metateksti voi myös auttaa tuomaan huomattavasti enemmän liikennettä verkkokauppaan, kehoittaen tiedonhakijaa klikkaamaan kiinnostavinta tai sopivinta listausta.
Strukturoitu data, rikastetut hakutulokset
Nykyään verkkokaupan hakukoneoptimointiin liittyy myös strukturoitu data, joka on tapa merkitä sisältöjä lisätiedoilla. Tämä auttaa hakukoneita ymmärtämään sisältöä paremmin, sekä samalla voidaan esittää tarkempia tietoja esimerkiksi verkkokaupan tuotteesta hakukoneen luontaisissa tuloksissa.
Rikastetut hakutulokset voivat olla esimerkiksi tuotteen arvostelut ja hinta, jolloin hakukone voi esittää ne suoraan hakutulosten listauksessa. Tämä auttaa osaltaan näkyvyyden parantamisessa ja voi auttaa tiedon tai tuotteen etsijää klikkaamaan.
Uudelleenohjaukset
Kun verkkokaupan jonkin sivun osoite muuttuu, vanha osoite osoittaa tällöin 404-sivulle, eli sivua ei löydy. Vanhaksi jäänyt osoite voi olla hakukoneiden indeksissä, joku voi myös yrittää löytää sivua vanhan osoitteen kautta päätyen tyhjälle sivulle. Tästä syystä uudelleenohjaus on merkittävä mutta pieni toimenpide, jos mihin tahansa osoitteisiin tehdään muutoksia.
Uudelleenohjaa aina vanhat osoitteet uusiin sekä asiakaskokemuksen että hakukoneoptimoinnin kannalta.
Ulkoiset linkit vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen
Kuten sisäiset linkit, myös ulkoiset linkit ovat erityisen merkityksellisiä verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa. Mitä paremmin verkkokauppa on linkittynyt muiden merkityksellisten sivustojen kanssa, sitä parempaa hakukonenäkyvyyttä on odotettavissa.
Ulkoiset linkit eivät ole kaikki saman arvoisia. Ensinnäkin ulkoinen linkki voi olla ”do-follow” (seuraa) tai ”no-follow” (älä seuraa). Tämä merkintä linkissä kertoo hakukoneelle, josko sen halutaan seuraavan linkkiä ja noteeraavan sen. Google onkin sanonut, ettei se pääsääntöisesti noteeraa no-follow -linkkejä. Toinen asia on linkittävän sivuston laatu ja aiheosuvuus. Roskasivustojen linkit voivat olla jopa haitaksi, mutta hakukoneiden silmissä relevanttien ja luotettavien sivustojen linkit ovat eduksi.
Tuo uusia vierailijoita verkkokauppaasi blogin avulla
Koska sisältö on kaikkein tärkein asia verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa, blogilla saadaan sujuvasti laajennettua sisältöä.