Verkkokaupan kehittäminen on kauppiaan tärkein tehtävä

Verkkokauppa on automaattiseen myyntiin kykenevä laitos, eikä tarvitse kauppiaan panosta suoranaisesti yksittäisen asiakkaan palvelemiseen. Tästä syystä verkkokaupan kehittäminen on kauppiaan tärkein tehtävä, jota kauppa saadaan kannattamaan ja kasvamaan. Tässä artikkelissa käymme läpi verkkokaupan kehittämiseen liittyvät seikat, joista jokaisen verkkokauppiaan tulisi olla kiinnostunut.

Mitä verkkokaupan kehittäminen tarkoittaa?

Verkkokauppa ei ole koskaan täydellinen, ei varsinkaan sattumanvaraisesti ja nopeasti toteutettuna. Kehitysmahdollisuuksia verkkokaupalle riittää, ja kehittämisen agendana on vaikkapa verkkokaupan myynnin kasvattaminen tai kilpailuaseman parantaminen. Verkkokaupan kehitys kuitenkin liian usein loppuu ennen kuin alkaakaan, ja olemmekin nähneet useamman verkkokaupan hiipuvan kehityksen puutteeseen.

Tärkeintä aluksi on, että verkkokauppiaana olet tietoinen verkkokaupan kehitysmahdollisuuksista, sekä selvität kehittämisen mahdollistavan potentiaalin verkkokaupallesi. Osaava verkkokaupan asiantuntija osaa jo nopealla vilkaisulla sanoa, missä tilassa verkkokauppa on mahdolliseen potentiaaliin suhteutettuna.

Verkkokaupan kehittämisen keinot

Verkkokaupan kehittäminen on kaksipiippuinen juttu: voidaan hankkia verkkokaupalle parempaa hakukonenäkyvyyttä tuomaan laadukasta liikennettä jatkuvalla syötöllä, tai parannetaan verkkokaupan asiakaskokemusta ja hyödynnetään paremmin jo kauppaan hankittuja vierailijoita.

Verkkokaupan kehitys kannattaa aina kohdistaa sinne, missä sitä eniten tarvitaan ja mistä saadaan eniten hyötyä. Käytännössä verkkokaupan kehittäminen tarkoittaa laadukkaan ja luontaisen liikenteen hankkimista verkkokauppaan, sekä jo hankittujen vierailijoiden käännyttäminen kassan kautta mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella.

Laadukkaita vierailijoita luontaisesta lähteestä

Mikään ei ole tärkeämpää verkkokaupalle kuin hyvä Google-näkyvyys. Sieltä löytyvät ostojalalla olevat vierailijat, jotka saapuvat kauppaasi ilman erillisiä mainosponnisteluja. Riittää että verkkokauppa on kehitetty siihen pisteeseen, että sillä on hyvä luontainen hakukonenäkyvyys sille sopivilla hakusanoilla.

Google-optimointi on tämän kehityksen toimenpide, jolla lähdetään tietoisesti parantamaan verkkokaupan näkyvyyttä erityisesti Googlen hakukoneessa. Nykyään tärkeintä on laadukas ja kohdehakusanoihin osuva sisältö, mutta muuttujia on paljon ja kyseessä on laaja kokonaisuus.

Alkuun verkkokaupan näkyvyyden kehittämisessä pääset hankkiutumalla puheille osaavan SEO-spesialistin kanssa.

Verkkokaupan parantamisella lisää hyötysuhdetta myyntiin

Jos verkkokaupassa on jo vierailijoita, voidaan myös verkkokaupan hyötysuhdetta kehittää. Tämä tarkoittaa sitä, että verkkokauppaa parannetaan ”myymään enemmän”. Verkkokaupan käyttäjäkokemus vaikuttaa paljon siihen, kuinka moni vierailijoista päätyy ostoksille.

Tästä tapahtumasta käytetään termiä konversio-optimointi, tarkoittaen itse kaupan kehittämistä toimivammaksi ja parempaan myyntikuntoon. Verkkokaupan konversion kehittäminen on sitä oleellisempaa, mitä enemmän vierailijoita tai myyntipotentiaalia verkkokaupassa on.

Aloitetaan verkkokaupan kehittäminen yhdessä

Olemme toteuttanut ja kehittänyt useita verkkokauppoja viime vuosien aikana, eli verkkokaupan perustaminen sekä hakukoneoptimointi ovat tuttuja tehtäviä. Kokemuksesta oppineena verkkokauppa ja sen liiketoiminta on tullut tutuksi, hakukonenäkyvyyttä unohtamatta. Tämän kokemuksen pohjalta meillä on hyvä käsitys verkkokaupan kehityksestä, ja olemme valmiita auttamaan aiheesta kiinnostuneita verkkokauppiaita korvausta vastaan.

Ota yhteyttä meihin, niin teemme alustavan pikakartoituksen verkkokaupallesi. Saat ytimekkään raportin ja näkemyksen verkkokauppasi tilasta ja kehitysmahdollisuuksista. Voimme toimia pelkästään konsulttina verkkokaupan keihttämisessä, tai vaihtoehtoisesti voimme neuvotelle avaimet käteen -ratkaisusta.